Problemy z przekładniami jazdy

09-03-2020

Maszyny budowlane pracują w ciężkich warunkach, a co za tym idzie pracujące w nich podzespoły narażone są na różnorakie awarie. Należy pamiętać o oryginalnych procedurach zalecanych przez producentów, które z jednej strony powinny pomóc w bezawaryjnej pracy maszyny. Z drugiej jednak strony awarie w ciężko pracującym sprzęcie zdarzają się nawet pomimo dbałości o posiadany sprzęt. Awarie napędów jazdy nie są wyjątkiem dlatego też opisaliśmy część przypadków z jakimi można spotkać się w codziennym użytkowaniu maszyn.

Podstawowe problemy, które mogą pojawić się podczas codziennej eksploatacji przekładni planetarnej z silnikiem jazdy:

- wycieki oraz zbyt wysoki stan oleju w przekładni,

- wibracje, mocne nagrzanie oraz hałas wydobywający się z przekładni,

- słabnięcie napędu w miarę upływu pracy,

- przekładnia zatrzymała się lub sama jedzie.

Oczywiście komplikacji z kompletnymi napędami jazdy może być znacznie więcej. Niemniej jednak skupimy swoją uwagę na wyżej opisanych. Zacznijmy od najpoważniejszej sytuacji, czyli od zatrzymania przekładni.

W sytuacji całkowitego zatrzymania się napędu jazdy mogą wystąpić podstawowe dwie sytuacje. Pierwsza to taka w której działa silnik jazdy ale sama przekładnia nie jedzie. Druga w której nic nie działa. W pierwszej sytuacji z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić iż przekładnia jazdy (zwolnica) uległa uszkodzeniu. W takim przypadku gdy w porę zauważono problem możliwa jest wymiana poszczególnych elementów przekładni planetarnej. Oczywiście może zdarzyć się sytuacja, w której cała przekładnia będzie uszkodzona, czyli będą powyłamywane zęby na satelitach, wieńcu itd. W drugiej sytuacji w której nie kręci się cały napęd jazdy to znacznie szerszy zakres możliwych awarii, które należy szczegółowo zdiagnozować.

W sytuacji gdy napęd jazdy przy pozostawieniu maszyny na wzniesieniu sam jedzie należy sprawdzić układ hamulcowy – najczęściej po wymianie tarczek sytuacja wraca do normy. Niemniej jednak może się zdarzyć sytuacja w której nie będzie wystarczającego ciśnienia w układzie hydraulicznym hamulców.

Istnieją sytuacje w których napęd słabnie, wręcz się zatrzymuje w miarę upływu pracy. Można w pierwszym momencie pomyśleć o najpoważniejszej tego przypadku przyczynie czyli zużyciu się hydromotoru. W takiej sytuacji należy wymienić części hydromotoru na nowe. Niemniej jednak przyczyn takiego stanu rzeczy jest więcej. Otóż być może jest za małe ciśnienie oleju i należy przyjrzeć się pozostałym elementom układu hydraulicznego. Może się zdarzyć, iż zbyt mocno jest naciągnięty łańcuch gąsienicy przy tym stan ogólny podwozia jest zły i występuje duże tarcie przez co napęd musi pokonywać dodatkowe opory. Prostym aczkolwiek często zapominanym jest sprawdzenie trybu na którym jeździ napęd jazdy. Tryb szybki jest zawsze słabszy i przy znacznych wzniesieniach może dawać wrażenie słabnięcia napędów jazdy.

Wibracje, nagrzanie czy też hałas wydobywający się z przekładni to kolejne problemy na jakie możemy napotkać się przy pracy z napędami jazdy. W pierwszym przypadku może się zdarzyć sytuacja w której brakuje oleju w przekładni lub też łożyska są mocno zużyte co powoduje większe tarcia i mocne nagrzanie się przekładni. W obu przypadkach rozsądnie jest zastanowić się nad przyczyną takiego stanu rzeczy. W przypadku wibracji pierwszą czynnością jaką należy wykonać jest sprawdzenie śrub na kole napędowym oraz śrub mocujących napęd, ponieważ mogły one ulec obluzowaniu. W innym przypadku najlepiej sprawdzić hydromotor oraz przekładnię czy oby nie są nadmiernie zużyteJeżeli hałas wydobywa się z przekładni należy bezwzględnie zatrzymać maszynę i sprawdzić jakie uszkodzenia wystąpiły.

Zbyt wysoki stan oleju w przekładni jest kolejną awarią z którą możemy mieć do czynienia. W takim przypadku istnieje duża doza prawdopodobieństwa, iż olej hydrauliczny przedostaje się do przekładni i należy wymienić uszczelnienie w hydromotorze. Powiązane z tą awarią może być równoczesny wyciek z przekładni, bądź to z dekla przedniego bądź też z uszczelnień głównych. W każdym z tych przypadków należy wymienić uszczelnienia na nowe by zapobiec uszkodzeniu przekładni.

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Musisz być zalogowany aby dodawać komentarze