Nowe podwozie, nowe możliwości – regeneracja Komatsu D39PX-21A

Na pierwszy rzut oka wyglądała niepozornie — jak każda inna spycharka po latach ciężkiej pracy w terenie. W błocie, pod ogromnym obciążeniem, z przetartym łańcuchem i zmęczonymi rolkami. Ale kiedy Komatsu D39PX-21A zjechała z lawety na nasz plac serwisowy, wiedzieliśmy jedno: ta maszyna zasługuje na drugie życie. I właśnie to jej daliśmy.
Techniczna precyzja i doświadczenie serwisu
Wymiana podzespołów podwozia w maszynie gąsienicowej to jak chirurgia ortopedyczna — wszystko musi być spasowane co do milimetra, odporne na ogromne siły, gotowe na tysiące roboczogodzin. Zaczęliśmy od łańcucha olejowego 11Y-32-00100, dobranego do modelu i długości oryginalnych segmentów. Dzięki smarowaniu wewnętrznemu nowy łańcuch zyskał znacznie dłuższą żywotność niż klasyczne zamienniki, a spinka ułatwiła nam szybki montaż bez kompromisów w trwałości.
Precyzja w każdym detalu
Do montażu niezbędne były wysokiej klasy śruby i nakrętki 12.9 (205-32-51121 i 203-32-61220) – nieprzypadkowo, bo to właśnie one trzymają cały układ pod ogromnym ciśnieniem pracy. Kolejnym krokiem były kute koła napędowe 11Y-27-11510, odporne na odkształcenia i ścieranie – absolutna podstawa przy pracy w gruzie czy gliniastym podłożu.
Rolka po rolce – stabilność ma znaczenie
Wymieniliśmy wszystkie zużyte rolki – od 124-30-00111 (jednokrawędziowe jezdne), przez 124-30-52602 (dwukrawędziowe), aż po rolki podtrzymujące 124-30-00131 używając do montażu śrub S0565666. Nowe rolki mają wpływ na prawidłowe prowadzenie łańcucha i minimalizują drgania. Właśnie one mają ogromny wpływ na komfort operatora – mniejszy hałas, mniej wibracji, większa precyzja manewru.
Koło napinające 124-30-00104 – kluczowe dla stabilnej pracy gąsienic, odpowiadają za napięcie łańcucha i jego poprawne prowadzenie.
Dodatkowa naprawa zwolnic
W trakcie prac przy podwoziu weryfikowane są również przekładnie jazdy m.in. wymieniany zostaje olej przekładniowy, sprawdzana szczelność. W tym przypadku okazało się, że zwolnice wymagają interwencji. Po demontażu stwierdzono brak oleju przekładniowego, co doprowadziło do poważnych uszkodzeń. Po bardziej szczegółowej weryfikacji ustalono, że wymianie podlegają:
łożyska główne zwolnicy
łożyska na zębatkach satelit
uszczelnienia obrotowe
Dodatkowo przeprowadzono dokładne czyszczenie przekładni. Po wymianie zwolnice zostały sprawdzone a następnie napełnione dedykowanym olejem przekładniowym, spełniającym najwyższe normy.
Ta naprawa nie była planowana, ale dzięki czujności naszych mechaników udało się uniknąć poważniejszej awarii i przywrócić w pełną funkcjonalność całego układu napędowego.
Ciekawostka z warsztatu:
Czy wiesz, że dobrze napięta gąsienica może wydłużyć żywotność rolek nawet o 25%? Zbyt luźna – prowadzi do uderzeń i szybszego zużycia, zbyt napięta – przeciąża cały układ.
Zobacz efekty na własne oczy
Do tego artykułu dołączamy galerię zdjęć z całego procesu – od demontażu zużytych części po efekt końcowy.
W Ketral nie tylko sprzedajemy części – przywracamy maszynom ich sprawność, a firmom ich wydajność. Jeśli Twoja spycharka zaczyna „ciągnąć” nierówno, hałasuje przy jeździe lub zostawia za sobą więcej niż tylko ślad w błocie – porozmawiajmy. Może czas na nowe podwozie? Zapraszamy do naszej siedziby lub na www.ketral.pl
Bądź na bieżąco z nowościami i realizacjami - śledź nas na Facebooku oraz w serwisie YouTube! Do zobaczenia!
Komentarze