Podstawowe elementy podwozia gąsienicowego

Podstawowe elementy podwozia gąsienicowego
07-06-2021

Podstawowe elementy podwozia gąsienicowego:

  1. Łańcuchy gąsienic na które składają się m.in.: sworznie i tuleje łańcuchów, które są poddane precyzyjnej obróbce skrawaniem oraz hartowaniu indukcyjnemu oraz ogniwa łańcuchów, które są odlane ze specjalnej stali oraz poddane głębokiemu hartowaniu indukcyjnemu. Dodatkowo obecnie łańcuchy gąsienic mogą być uszczelnione i nasmarowane dzięki czemu ich żywotność wzrasta o ok 20% względem łańcuchów suchych. W wersjach spycharkowych najczęściej stosuje się łańcuchy olejowe, które w stosunku do łańcuchów suchych mają 50% większą żywotność. Elementem spinającym łańcuch może być w przypadku łańcuchów suchych oraz nasmarowanych sworzeń tzw. master pin czyli sworzeń wbijany jak również tzw. t-pin czyli sworzeń wkładany z zabezpieczeniem na zawleczkę. W wersjach olejowych łańcuchów gąsienic stosuje się tzw. master link czyli ogniwo spinające potocznie nazywane również krokodylkiem. 
  2. Koła napędowe są odlane ze stali poddawanej głębokiemu hartowaniu, a następnie precyzyjnej obróbce maszynowej. W spycharkach stosuje się zazwyczaj koła segmentowe, czyli podzielone koło napędowe na kilka elementów.
  3. Koła napinające występują w wersjach z ślizgami oraz bez ślizgów w zależności od konfiguracji. Hartowane podobnie jak łańcuch gąsienicy w celu podniesienia wytrzymałości oraz zrównoważenia siły ścierania. Podobnie jak inne elementy podwozi gąsienicowych zalane olejem na cały okres eksploatacji. Podstawową funkcją koła napinającego jest prowadzenie łańcucha gąsienicy oraz wspomaganie jego napięcia. 
  4. Rolki jezdne oraz podtrzymujące służą do utrzymania oraz właściwego prowadzenia maszyny wzdłuż gąsienicy. Bieżnia rolek odlana jest ze stali poddawanej głębokiemu hartowaniu. Zalane olejem na cały okres eksploatacji. 
  5. Płyty gąsienic poddawane dodatkowo obróbce cieplnej.
Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Musisz być zalogowany aby dodawać komentarze