Odbudowa przekładni

Odbudowa przekładni
03-02-2021

Odbudowa przekładni

 

       Przekładnia jazdy innymi słowy zwolnica jazdy to jeden z najważniejszych podzespołów w maszynach na podwoziu gąsienicowym. Ich prawidłowe działanie zapewnia transmisję napędu, innymi słowy zapewnia tak naprawdę możliwość przemieszczania się maszyny. Jednakże codzienna eksploatacja nawet tych najtrwalej wykonanych podzespołów powoduje ich zużycie, a czasami prowadzi do niespodziewanej awarii. W tym artykule pokrótce omówimy co w takiej sytuacji możemy zrobić.

         Przekładnie jazdy mogą występować nierozłącznie w komplecie razem z hydromotorem jak również osobno. Obecnie zdecydowanie częściej spotyka się to pierwsze rozwiązanie tj. komplet przekładnia jazdy wraz z hydromotorem. W przypadku awarii tego podzespołu w szczególności mogą wystąpić następujące sytuacje: 

- wyciek lub zbyt wysoki stan oleju w przekładni,

- wibracje, mocne nagrzanie oraz hałas wydobywający się z przekładni,

- słabnięcie napędu w miarę upływu pracy,

- przekładnia zatrzymała się lub sama jedzie.

     W każdym z powyższych przypadków przekładnię wraz z hydromotorem należy zdemontować. Dla ułatwienia tej czynności wykonaliśmy dla Państwa film, który obrazuje w jaki sposób można zdemontować przekładnię jazdy z hydromotorem w minikoparce. Mając zdemontowany cały podzespół można wysłać go do nas na bezpłatną weryfikację.

          Sama odbudowa przekładni jest procesem wieloetapowym mającym na celu przywrócenie sprawności przekładni sprzed jej awarii. Po pierwsze należy bardzo dokładnie sprawdzić uszkodzenia w przekładni. Mamy w tym punkcie na myśli rozebranie przekładni na części pierwsze, dokładne ich umycie, po czym dokładną weryfikację. Po tym etapie wiedząc, co tak naprawdę jest uszkodzone możemy wyszczególnić części konieczne do odbudowy. W tym miejscu warto zaznaczyć, iż niektórzy producenci stawiają na dostępność określonych podzespołów przekładni (np. cały kosz satelit jak to ma miejsce na przykładzie CAT 301.5), podczas gdy pozostali pozostawiają do wyboru dla użytkownika cały wachlarz części przekładni. Rozwiązania te mają oczywiście swoje plusy oraz minusy. Niewątpliwym atu tem całych podzespołów jest ich perfekcyjne złożenie w fabryce, przez co prawdopodobieństwo pomyłki w montażu pozostaje minimalne. Natomiast największym atutem rozwiązania dostępności prawie wszystkich części przekładni jest oczywiście ekonomia.

      Po etapie weryfikacji następuje oczywiście wycena części konicznych do odbudowy. Po zaakceptowaniu wyceny możemy przystąpić do odbudowy przekładni, która to polega na wymianie wszelkich wadliwych elementów na fabrycznie nowe. Nie oszukujmy się, odbudowa przekładni ma ekonomiczny sens tylko w przypadku częściowych uszkodzeń. W przypadku całkowitego uszkodzenia przekładni znacznie taniej jest zakupić całkowicie nową przekładnię z hydromotorem, niż poszczególne jej elementy. Równocześnie pamiętajmy o mikrouszkodzeniach, które mogą zostać przeoczone podczas weryfikacji, a które będą miały duży wpływ na dalszą żywotność przekładni.

       Po wymienionych etapach powinien następuje test przekładni oraz hydromotoru. W naszej firmie przekładnie po odbudowie przechodzą kilka testów, w tym test szczelności. Warto w tym miejscu dodać, iż żadna przekładnia nie będzie sprawnie działać bez odpowiedniego oleju przekładniowego, wymienianego w odpowiednich interwałach. Przy obecnej eksploatacji maszyn oraz intensywnej jeździe zaleca się wymianę nawet co 250 MTG.

          Podsumowując w przypadku awarii przekładni jazdy innymi słowy zwolnic jazdy zapraszamy do skorzystania z możliwości weryfikacji oraz odbudowy przez nasz serwis tych jednych z najważniejszych podzespołów występujących w maszynach na podwoziu gąsienicowym.

   

 

Powrót

Komentarze

Dodaj komentarz
Musisz być zalogowany aby dodawać komentarze